© 2019 by Cloud 9   | Disclaimer  | Privacy

Marketing basics: de funnel

Bezoekers omzetten in (loyale) klanten

Een belangrijk onderdeel van het marketinglan is de funnel. Dat zijn de stappen die bezoekers omzetten in klanten. De funnel die ik graag hanteer, is het beroemde See-Think-Do-Care model van Google. De uitingen hebben in elke fase altijd een optie tot aankoop. Ik loop elke stap even met je door:

1. SEE: Bewustzijn (merkbekendheid)
Als de doelgroep niet weet dat je bestaat, kunnen ze ook geen aankoop doen. In deze fase creëren we merkbekendheid door jouw merk  voor te stellen. De focus van de uiting ligt op het eerste contact en het verschaffen van informatie. You never get a second chance to make a first impression. De doelgroep haakt in deze fase in of haakt af. 

2. THINK: Interesse en merkvoorkeur creëren 

Blootstelling van jouw merk in combinatie met de juiste boodschap, creëert een merkvoorkeur. In deze fase ligt de focus op de USP's van het merk en de oplossing die het merk biedt. De klant neemt jouw merk in overweging. Consumenten komen tot een merkkeuze op basis van drie factoren;

  1. Het aantal keer dat hij/zij in contact komt met een merk

  2. Op basis van informatie van andere gebruikers van het merk. Wanneer deze gebruikers tot de eigen referentiegroep behoren, wordt het merk sneller gekozen. 

  3. Wanneer het merk past bij de personal branding van de doelgroep zelf. 

3. DO: De conversie

Oké, je hebt je netjes voorgesteld en de doelgroep weet nu wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ze zijn regelmatig in contact gekomen met jouw merk en hebben informatie gelezen van andere gebruikers over jouw merk. Heeft je merk een goed imago? Dan is de kans groot dat je een voorkeurspositie in het hoofd van je doelgroep bereikt. Nu kun je je richten op de groep met een aankoopintentie. In deze fase ligt de focus op verkoop en directe sales uitingen. 

4. CARE: Vergroten klantwaarde & retentie

Deze fase is niet voor elke branche interessant. Ter illustratie: als iemand een tv heeft gekocht, zal deze niet snel een nieuwe erbij kopen. Bij een mode webshop, zal deze fase interessanter zijn. Hier bied je bijvoorbeeld een korting voor vaste klanten of geeft ze een exclusief kijkje in de nieuwe collectie voordat deze online komt. Een klant wordt fan of ambassadeur van het merk. Het geeft belangrijke input voor fase 2. 

Sounds like a plan? Ik maak graag een marketingplan inclusief een marketingfunnel voor je. Met een achtergrond in marketing, copy en grafisch ontwerp, creëer ik alle uitingen van A tot Z.

See-think-Do-Care model Google