© 2019 by Cloud 9   | Disclaimer  | Privacy

  • Jeanette van Horssen

Gamification explained: Speel de blog uit en win!

Bijgewerkt: 18 mrt 2019

Gamification heb ik altijd al een leuk topic gevonden. Het stimuleert de mens om op een leuke manier gewenst gedrag te vertonen. Het principe van gamification is afkomstig uit gedragspsychologie en het speelt in op het oerinstinct de beste te willen zijn, de competitiedrang. Een aantal jaar geleden helemaal hot and happening, nu hoor je er weinig meer over. Het wordt echter nog steeds veelvuldig toegepast. Gamification is in elke branche inzetbaar, ook binnen jouw bedrijf.


De toepassing van Gamification

Er zijn ontzettend veel manieren waarop je gamification kunt toepassen. Dit blog dient daarom puur ter inspiratie. Past het bij jouw bedrijf? Zijn er elementen die je eruit kunt halen zodat je bepaalde handelingen binnen je bedrijf 'leuker' kunt maken? Ik hoop dat je er iets uit kunt halen.


Gamification stimuleert om iets af te maken. Binnen marketing wordt met gamification voornamelijk ingespeeld op motivatie en het beloningsaspect, er valt iets te verdienen. Binnen HR wordt het ook wel als toepassing gebruikt binnen trainingsdoeleinden om de motivatie van medewerkers te vergroten en ontwikkeling te stimuleren. In deze blog licht ik drie vormen van gamification toe, zodat je een indruk hebt van de mogelijkheden. De derde variant is een variant van Cloud 9. Let the game begin!


1. The Piano Stairs

Een oud voorbeeld en – naar mijn mening - nog steeds een van de tofste toepassingen van gamification, is de Pianostairs. The Funfactory was een initiatief gebaseerd op het idee ‘Something simple as fun is the easiest way to change peoples behaviour for the better’. Ze stelden hunzelf de uitdaging om meer mensen de trap te laten nemen in plaats van de roltrap. Als antwoord op deze uitdaging bedacht the Funfactory 'The Piano Stairs'. Het resultaat? 66% meer mensen dan voorheen namen de trap. Bovendien is de video over deze case tientallen miljoenen keer bekeken.



2. Verdien badges

Het verdienen van badges is een van de bekendste en meest voorkomende vorm van gamification. Foursquare is een master in het geven van badges, maar ook Google kan er wat van. Wanneer je een online training volgt bij Google, verdien je per goed afgesloten module een badge. Het badge principe speelt in op motivatie, een actie wordt beloond. Je hebt het gevoel iets bereikt te hebben en dat motiveert weer om door te gaan.

Een meer subtielere vorm van gamification is de toepassing bij een voortgang die je ziet tijdens bij het beantwoorden van een enquête, het invullen van een profiel of bij de aankoop van een product. LinkedIn doet dit ook. Onderstaand zie je de voortgang en ranking die je krijgt als je je LinkedIn profiel invult. Je ziet dat er meer te behalen valt, mensen zijn daarom sneller geneigd het profiel aan te vullen om het volgende level te bereiken, Allstar.


Op mijn LinkedIn profiel is heb ik de cyclus voltooid. Mijn ranking als Allstar ziet er als volgt uit:



3. Let the game begin & win!

Tenslotte eindig ik dit artikel met gamification in de puurste vorm; een branded Cloud 9 Game. Met een game creëer je een interactieve merkervaring en het is mogelijk om op een leuke manier data te verzamelen om je doelgroep beter te leren kennen. In dit geval heb ik er een win-actie aan gekoppeld om meer merkbekendheid te genereren :)



Speel de veganproof game, klik op 'score' en vul jouw highscore met jouw e-mailadres in. Wie weet win jij met jouw mooie score wel 2 uur gratis cloud 9 inzet. Deze uren zijn flexibel inzetbaar. Dus wil jij een nieuwe advertentie voor in de krant, een pakkende vacaturetekst, een Facebook advertentie of een toffe Instagrampost? Doe mee aan de game!*


*Deze actie loopt tot 1 april 2019. No joke.

133 keer bekeken